Happy Easter - Reisverslag uit Sydney, Australië van Janine Kervel - WaarBenJij.nu Happy Easter - Reisverslag uit Sydney, Australië van Janine Kervel - WaarBenJij.nu

Happy Easter

Door: Janine

Blijf op de hoogte en volg Janine

04 April 2010 | Australië, Sydney

Allereerst een hele fijne Pasen allemaal! Voorzichtig met alle chocolade eieren en advocaat. Als het weer een beetje meezit trek ik over een paar uurtjes naar het strand met zelfgebakken bananen/kokos muffins om op het strand te brunchen met een stel anderen. Een beetje zonneschijn is dus welkom!

Afgelopen week is goed duidelijk geworden dat de herfst hier toch echt in aantocht is – jammer genoeg. Volgens Denise is dat vooral aan de winden te merken en ik denk dat ze gelijk heeft. Het heeft flink geregend en gemiezerd afgelopen week en dat ging gepaard met de nodige gure winden die de hoge luchtvochtigheid uit de lucht hebben gehaald. Sydney ziet er opeens een stukje treuriger uit. En dan is vannacht ook nog de klok een uur teruggegaan, wat inhoudt dat het vanaf nu ’s avonds tegen een uur of half zeven al pikdonker is…

Naja, hier weer even een weekoverzicht.

Zondag hebben Sascha en ik nog een beetje zon mee kunnen pikken op het strand, al werd het daar ook al flink kouder. Zeker als je het vergelijkt met een aantal weken terug.

Maandag eigenlijk niets boeiends gedaan, al kon ik wel mijn nieuwe camera ophalen bij het postkantoor. Mijn oude was kapot gegaan toen ik hier net 2 weken zat (natuurlijk, al mijn apparaten houden er hier mee op, terwijl ik er toch voorzichtig mee omga). Het grootste gedeelte van de middag aan mijn Take Home Exam besteedt en ’s avonds lekker voor de t.v. gehangen. En wat bleek tot mijn grote verrassing: een nieuw seizoen Supernatural! Yes! Voel ik me toch niet helemaal achterlopen haha.

Dinsdag kregen we tijdens college ons essay terug. Niet heel hoog gescoord en het beoordelingssysteem steekt hier compleet anders in elkaar. Naar Nederlandse standaarden zou ik waarschijnlijk een 6,5 hebben gehaald, maar hier gaan ze alle resultaten van de klas met elkaar vergelijken. De twee beste essays krijgen een High Distinction, daarna wordt de rest in groepen gedeeld en krijg je te horen wat je hebt gehaald. Geen concrete cijfers dus. Dat wordt nog wat als ze het bij de UvA om gaan zetten naar het Nederlandse systeem… Verder betekent dit dat er dus ook geen klassen met elkaar vergeleken kunnen worden, aangezien er gen standaard maat is. Heel apart, geen idee hoe werkgevers dat aanpakken met het aannemen van personeel.

Na de les naar de bibliotheek gegaan en een ticket geboekt naar Cairns! Het is nu definitief, 3 juli vlieg ik samen met Sascha naar Cairns en van daaruit gaan we met de bussen van Greyhound binnen 2,5-3 weken terugreizen naar Sydney via de oostkust. En tegen die tijd is het in Cairns en Queensland, in tegenstelling tot Sydney, lekker tropisch weer.

’s Avonds was het weer opnieuw belabberd. Toch een leuke avond gehad: Met Sascha uit eten geweest bij een Thai en daarna naar de bioscoop geweest met Inger en Shira. The Hurt Locker gezien, echt een aanrader en zeker de Oscars waard die de film gewonnen heeft. En met de nodige chocola en M&Ms vermaakten wij ons opperbest.

Woensdag viel een van mijn vakken uit doordat er door docenten gestaakt werd. Zij willen een betere CAO en dat kan alleen voor elkaar worden gekregen door te staken. Jammer genoeg viel mijn andere vak niet uit. Moest daar bovendien mijn Take Home Exam inleveren. Ik heb geen idee wat ik daarvan moet verwachten. Op zich steekt mijn essay goed in elkaar, maar het blijft toch altijd afwachten wat een docent verwacht, en al helemaal als je in een ander land en onderwijssysteem zit. Bleek ook dat ik een bepaalde voorkant had moeten uitprinten met daarop een verklaring dat je geen plagiaat hebt gepleegd. Jaja.
’s Avonds een poging gedaan hartige taarten te maken, maar dat is jammerlijk mislukt. Ik krijg die gasoven maar niet helemaal door en dat blijkt een heel gedoe. Wel een heel leuk gesprek gehad met Denise onder het genot van een glas wijn. Daarna kokosmakronen gebakken en een mandje in elkaar geknutseld met chocola en kokosmakronen voor Denise en Peter. Zij zijn donderdag vertrokken voor een lang paasweekend. ’s Ochtends was het mandje verdwenen en lag er een enorm Cadbury chocolade ei in de plaats.

Sinds woensdag eigenlijk niks meer aan mijn huiswerk gedaan. Donderdag een beetje schoongemaakt en ’s middags boodschappen gedaan met Inger. ’s Avonds een etentje gehad bij Inger en Shira thuis, met Sascha en nog twee Nederlandse meiden. Heel studentikoos en gezellig. Daarna naar Artur vertrokken, een Duitse gozer die ook Nederlands spreekt omdat ie in Maastricht studeert. Maar daarbinnen was het zo verschrikkelijk warm en lawaaierig dat we na 10 minuten vertrokken zijn richting campus. Daar was de Toga Party – en kennelijk had meer als de helft van de mensen zich aan de dresscode gehouden. Honderden studenten in lakens gekleed en een groot gedeelte daarvan had zich ook nog helemaal blauw geschminkt a la Avatar. Leuk verzonnen, maar de wc’s waren aan het einde van de avond wel blauw gekleurd.

Vrijdag rustig aangedaan. Aangezien het Goede Vrijdag was waren bijna alle winkels gesloten. Even op het strand gehangen, maar dat werd al vrij snel koud. ’s Avonds Fish&Chips gehaald (want op goede vrijdag moet je natuurlijk wel vis eten) en op het gras van Coogee Beach opgegeten. Verder was er weinig te doen. Thuisgekomen naar Footbaal gekeken (Australian rules natuurlijk) en dan gaat er een wereld voor je open! Heel apart, heel veel mannen die rondrennen over een ovaal veld en een bal overstuiteren en af en toe boven op elkaar duiken. Helemaal niet zo agressief als de Amerikaanse variant, ze dragen ook geen bescherming, en het deed me nog het meest denken aan de jongens als die thuis aan het stoeien zijn.

Zaterdag was het weer opnieuw treurig. ’s Ochtends inkopen gedaan voor Pasen en daarna met Sascha en haar huisgenoot Shushann in de auto gestapt om de hond van Shushann op te halen. Ze moest 1,5 uur buiten Sydney zijn, en dat houdt in dat we nu dus ook buiten de stad zelf zijn geweest. Opmerkelijk hoe snel de natuur veranderd, naar het zuiden toe werd het klimaat Europees en ook de blaadjes aan de bomen hadden allemaal herfstkleuren. Dat zie je in Sydney nog niet gebeuren, daar zijn alle bomen en planten zo’n beetje groen.

’s Avonds met Inger, haar Nederlandse vriendin, Max en Matt naar het Coogee Bay Hotel gegaan om een drankje te doen. Daar hingen de meest rare types rond en ook de muziek was niet heel goed. Maar gezellig was het wel. Daarna doorgegaan naar the Palace Hotel – zelfde verhaal. Qua muziek lopen ze achter en de mensen zijn er vooral om te zien en gezien te worden. Wij waren vooral heel druk de surfbeelden die op de muur werden geprojecteerd aan het bestuderen.

Ik ga er nu vandoor. Happy Easter!

  • 04 April 2010 - 07:51

    AM:

    VROLIJK PASEN
    veel chocohaasjes
    en een konijnen knuffel

    xxx kuss AM

  • 04 April 2010 - 14:00

    Indah:

    vrolijk pasen, lief! <3

  • 05 April 2010 - 15:00

    Tinka:

    Was leuk en gezellig je gister gesproken en gezien te hebben via Skype! :D En nogmaals thanx voor de leuke oorbellen, ben er echt blij mee. ;)

    Liefs, Tinka -xxx-

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Janine

Deze studente vertrekt eindelijk naar het verre buitenland om een half jaar te studeren in het fantastische Sydney. Need I say more?

Actief sinds 18 Jan. 2010
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 56153

Voorgaande reizen:

06 Februari 2010 - 27 Juli 2010

Uitwisseling in Sydney

Landen bezocht: